Rome – 28 maart t/m 2 april 2012

Woensdag 28 maart.

’s Morgens om half 6 verzamelen we op Schiphol en de groep maakt kennis met elkaar. Onze “professore” Cor Jonkman en de volgende “Coreanen”:
Agnes Scheffers – Eileen Paalman – Jan Scheffers – Jan Smit – Marijke Scheffers – Marjolijn Verhaar – Meike Nieuwenhuizen Segaar – Olga Verlinden – Thea May.

Na het verzoek om € 200,– te geven voor de gemeenschappelijke pot en enige vertraging i.v.m. mist, vertrekken we om 8.05 uur en landen om 10 uur in een zonovergoten Rome.

Met een busje gaan wij naar ons hotel Residenza Madri Pie, Via Alcide De Gasperi, 4 / Via Alessandro III, 3 en wandelen vervolgens in enkele minuten naar het Sint Pietersplein.
Het plein is ontworpen door architect en beeldhouwer Bernini, met de 40 meter hoge Egyptische obelisk, afkomstig van het circus van Nero. Heel indrukwekkend deze plek en het is moeilijk voor te stellen dat dit ooit landelijk gebied was en dat hier schapen graasden.

We gaan de Sint-Pietersbasiliek binnen door één van de vijf bronzen deuren, we bekijken Michelangelo’s beroemde Pietà (Maria met het dode lichaam van Jezus in haar armen), het reusachtige baldakijn van Bernini, vele praalgraven van verschillende pausen en een aantal van de 395 beelden die zich in de Sint-Pieter bevinden. Een bijzonder bouwkundige schepping van Bramante, Michelangelo en Bernini.

We genieten van een heerlijke lunch in ristorante Borgo Nuovo.

Met bus 64 gaan we naar het Capitool (één van de zeven heuvels van Rome) en verlaten de bus op het Piazza Venezia. We zien het Palazzo Venezia dat ooit het werkpaleis was van Mussolini. Ook zien we een huis met erker waar de moeder van Napoleon heeft gewoond.

De trap naar de Capitolijn – de cordonata – en het strikt symmetrische plein – het Piazza del Campidoglio – zijn een ontwerp van Michelangelo.
Rondom het plein zijn drie openbare gebouwen: Het Palazzo Senatorio huisvest het stadhuis van Rome; het palazzo dei conservatori en het Palazzo Nuovo zijn de Capitolijnse musea geworden voor archeologie en kunst uit de Oudheid en de Renaissance. De gebouwen zijn door een ondergrondse gang met elkaar verbonden.

We gaan eerst naar het Palazzo del Conservatori. Op weg naar boven zien wij vier reliëfs, drie die keizer Marcus Aurelius (triomferend, genadig voor zijn vijanden en offerend) en één die keizer Hadrianus (aankomst in de stad) voorstellen.

In de eerste bovenzaal worden archiefstukken uit het Vaticaan tentoongesteld. Het gaat om “secreto” = privé stukken van de paus. We ontwaren o.a. brieven van Galileo Galilei, Michelangelo, Christina van Zweden (wier graf wij nog in de St. Pieterskerk zagen). Hiertussen staat het marmeren beeld van paus Urbanus VIII van Bernini.

In de volgende zaal zien wij grote fresco’s die de geschiedenis van Rome uitbeelden, zoals de herder Faustulus met de tweeling Romus en Remulus, de Sabijnse maagdenroof, koning Numa. In dit vertrek staat het bronzen beeld van paus Innocentius X (Alessandro Algardi).

Hierna laat Cor ons in de pinacoteca twee Caravaggio’s bekijken.

De eerste is een genrestuk. De zigeunerin voorspelt aan de man de toekomst, intussen heeft zij zijn ring van zijn vinger geschoven. De andere stelt de jonge Johannes de Doper voor.

We gaan weer terug naar beneden en zien de zogende wolf met Romulus en Remus.
Waarschijnlijk is de wolf een grafmonument uit de Etruskische oudheid terwijl de mollige Romulus en Remus door Pollaiuolo in de 15e eeuw zijn gemaakt.
Ook laat Cor ons de doornuittrekker zien. Het hoofd past niet bij zijn lichaam (de haren zouden naar voren moeten vallen terwijl hij bukt).

Dit is het eerste deel van het reisverslag. Lees het gehele reisverslag Rome 2012 verder in pdf of ga terug naar het overzicht.